Derby och konkurrens – Även i företagsvärlden

Det är inte bara inom sport som vi ser derbyn eller tuff konkurrens, där man slåss om den lokala marknaden, konsumenterna och framför allt, slå motståndaren genom att skapa en bättre produkt från alla tänkbara aspekter, så som att leverera en produkt som kunden är ute efter, att kunna förutse detta och leverera detta innan kunden ens vet att man vill ha det. Det finns idag en otrolig mängd företag som konkurrerar med varandra om just detta.

Konkurrens för svenska bilföretag

Först ut tänkte jag titta på svenska företag och deras konkurrens med varandra och internationella företag. Det jag kommer att tänka på först är dock företag och verksamhet som idag inte längre existerar. Jag syftar på den långa och anrika konkurrensen och kamp som en gång förekom mellan de svenska biltillverkarna Saab och Volvo. Som vi alla vet så existerar inte Saab längre, i alla fall inte på det sätt som vi en gång var vana vid, då varumärket och allt inkluderat idag ägs av ett kinesiskt företag. Volvo som startade sin verksamhet 1927 hade 18 års erfarenhet inom fordonsverksamheten innan Saab äntrade marknaden i samband med att andra världskriget upphörde, under 1945. Sedan dess var dessa två företag ärkerivaler och slogs mot varandra, först och främst om den lokala svenska marknaden men senare även som två kombattanter på främst den europeiska marknaden.

Konkurrensen mellan företagen sträckte sig även ut till konsumenten. Den som körde en volvo eller en Saab, höll fast vid märket och när det sedan var dags att köpa en ny, blev det med största sannolikhet en nyare modell av det märke de körde just då. Det skulle mycket till för att en Volvo-fantast eller Saab-ägare skulle byta märke och börja köra konkurrentens fordon. Jag talar här av egen, personlig, erfarenhet då jag längde körde Saab samtidigt som min bror körde Volvo. När det var dags för oss två att byta in den gamla eller köpa en ny, då var det vårt märke som gällde, jag tittade på Saab-modeller samtidigt som min bror endast hade ögonen för Volvo och detta var för 20+ år sedan.

Än idag, 20 år senare, så kan min bror ses köra Volvo samtidigt som det för min del är lite svårare, då all Saab produktion har numera upphört.

Mobilmarknaden

Vi såg även en stor konkurrens inom mobilmarknanden, när det gällde det svenska företaget Ericsson, som under många år tillhörde toppen inom industrin med värsta konkurrenten rakt över östersjön, Nokia. Till saken hör att Ericsson erbjöds köpa hela företaget Nokia under 1989 men valde då att inte genomföra affären, något man senare skulle ångra. Precis som med bilmärkena så var det samma sak inom telefonin, hade man en Ericsson, då höll man länge fast vid att köpa detta märke och det samma gällde för Nokia. Dessa två höll länge majoriteten inom mobilmarknaden, inte bara i Sverige utan även i världen, ända fram tills att de första smartphone kom ut, då svängde det och båda företagen fick nu se sig inom topp 10 som bäst.